Rallycrossföraren Andreas Eriksson till NGK-Masters i spännande bil

Publicerad: 2011-10-19   Av: Per Andersson
Andreas spännande SAAB 96 kortnos

 

Andreas Eriksson, innovatör, entreprenör och NGK-Masters stjärna

 

Som junior vann MK Speeds Andreas Eriksson över 100 Folkrace tävlingar, nu driver den framgångsrika entreprenören en motorsport industri som omsätter 30Mkr per år och är verksam i Europa och USA. 

Andreas är ett aktat namn i motorsport kretsar och har förutom att han tävlat själv utvecklat ett koncept för Fords Rallycross bilar som slagit världen över. Med förare som bl.a. amerikanerna Tanner Foust och Ken Block i förarlistan är Andreas bilar kända långt utanför den vanliga motorsport arenan och amerikanernas uppvisningar är redan kult med en helt egen stil. Den finländske rally världsmästaren Marcus Grönholm och Värmlänningen Kenny Bräck hör till förarna i Andreas bilar, liksom NGK-Masters föraren Pontus Tidemand som kört en Fiesta i USA i år.

Andreas vann SM guld i Rally och satsade på en Internationell karriär när en våldsam avåkning bromsade upp rallykarriären. 2005 hade motorsport entreprenören från Nynäshamn fått till en nysatsning på Rallycross då han byggde sin första Fiesta för ändamålet. Hur många Fiesta RC bilar det sedan byggts hemma i Nynäs har nog inte ens Andreas själv koll på.

I år kraschade den vilde Ford föraren våldsamt under EM i Värmländska Höljes och har inte varit med sedan dess. 

2011 lanserade OMSE, Andreas företag, Global Rallycross i USA. Ett spännande, utmanande och kollosalt krävande projekt som kräver ett oerhört engagemang. Man undrar hur han orkar?

 

När Andreas senast ställde upp i NGK-Masters 2008 slutade han på en 49:e plats i en bakhjulsdriven Volvo. Eriksson som har betydligt större ambitioner kommer i år till start i en riktig klenod, en SAAB 96 kortnos! Bilen som Andreas tävlat med tidigare är byggd av Peter ”Peppe” Karlsson har massor av Folkrace godis under skalet:

-        Opel 2,0 16 v, ”chippad” Motor
-        Växel låda från Opel Vectra GT
-        Kylare bak
-        Opels bärarmar bak, samt mycket Opeldelar i bakvagnen. 

I söndagens juniortävling startar Andreas som Kevin Eriksson som bär traditionen vidare.

NGK AutoExperten MekoPartner Mekonomen Scandic Winn