Torgny Mogren gör Comeback på racerbanan

Filmklipp från Reine Kyrks bil i bromsbänken i Västra Ämtervik idag.

Torgny Mogren, tävlade för Åsarna IK men född i Hällefors är en av Sveriges främsta längdskidåkare genom tiderna.

Han slog igenom som 20-åring, då han slutade på tionde plats vid en Världscupdeltävling i Reit im Winkl i Bayern i det dåvarande Västtyskland. Bland Mogrens mest kända bedrifter finns VM-guldet i 50 kilometer fristil vid VM i Falun 1993, guldet i italienska Val di Fiemme 1991 samt stafettguldet från OS 1988.

År 2000 lämnade Mogren skidåkningen på elitnivå. Sedan dess har han varit med i olika tv program mm, men nu satsar han på folkrace där Mogren kommer att ingå i ett tremanna team tillsammans med folkrace experterna Totto Höök och Reine Kyrk. Torgny Mogren har även en Rally och Rallycross karriär bakom sig. I Rally körde han flera år i Opel team Swedens färger tillsammans med Värmländske kartläsaren Johan Olsson. I Rallycross körde Mogren Toyota för Christer Bohlins proffsiga team.

Tidigare har skidåkaren Anders Södergren tävlat i NGK-Masters och visat att skidåkare är riktigt duktiga att köra bil.

Totto Höök som ofta är speaker under folkracetävlingar kan otroligt mycket om sporten. Nu har Totto Höök lockat med Hällefors stolthet och bygger NGK-bilen åt Torgny Mogren. Totto var speaker under premiärtävlingen av NGK-Masters (BDC-Racet) i Arvika 2005 och har en tredje plats i NGK-Master från 2007 som bästa placering med sig i bagaget.

 

Reine Kyrk är numera mest känd som duktig motor trimmare, men han är en riktigt duktig chaufför med många vinster med sig genom åren. Reine är tillsammans med Per Christensson den förare som åkt flest finaler i NGK-Masters historia. Med två andra platser från 2006 och 2008 är MK Team Westoms snabbe förare sugen på sin första seger i prestigefyllda NGK-Masters

NGK AutoExperten MekoPartner Mekonomen Scandic Winn