NGK-Masters får dispens för 4-hjuls drift och högre anbudsavgift

Tuffare motstånd för Wall med nya regler!

NGK-Masters går nu in i nästa skede av att utveckla folkrace sporten. Tack vare Bilsportförbundets välvilliga inställning till arrangemanget har man idag lyckats utverka en dispens där man tillfälligt tillåter 4-hjuls drift samtidigt som anbudspriset på bilarna höjs från dagens 6.500 till 20.000 i denna tävling.

-Vi har jobbat länge med att få tillstånd en utveckling av sporten. Nu med 4-hjulsdrift och högre anbudspris kommer det att komma många nya bilar, säger arrangerande Perra Johansson.

Folkrace har få begränsningar i det tekniska reglementet och skapar med det förutsättningar för många olika bilar att delta. Nu öppnas ytterligare möjlighet då de 4-hjulsdrivna bilarna väntas vallfärda till Karlstad i oktober.

- Det höjda anbudspriset från 6.500 till 20.000 kommer framförallt att innebära säkrare bilar och samtidigt ge möjlighet för lite finare ekipage , tycker Jan-Christer Nilsson från arrangerande Racecrew.

För att skapa ytterligare möjligheter bearbetar man från arrangörshåll förbundet för att även tillåta turbomotorer.

Efter ett stort tryck från de tävlande kommer Daniel Wall som dominerat tävlingen de senaste åren att få starta enligt gamla reglementet, dvs utan 4-hjulsdrift och turbo. 

NGK AutoExperten MekoPartner Mekonomen Scandic Winn