Wall byggde Folkracebil på Elmia mässan

Volvo 245 alá Daniel Wall

 

Under påskhelgen fanns Östgöten Daniel Wall på plats på Elmia där han inför publik under fyra dagar byggde sin tävlingsbil till årets NGK-Masters. Wall har dominerat den prestigefyllda tävlingen de senaste 4 åren och utklassat allt motstånd. Mycket intresse tilldrar sig Walls fina byggen och därför var årets mässprojekt extra intressant. En helt standard Volvo 245 förvandlades av Walls team till en förmodad vinnarbil, ett otroligt arbete som följdes av tusentals närvarande publik. De fyra senaste årens vinnare kommer att köra bilen den 12:e oktober i Karlstad, men Wall har lovat att en överraskning kommer att presenteras senare...



Ämnet för vinnarbilen, en helt standard Volvo 245

Många konkurrenter var nyfikna på vad Wall döljer för hemligheter i sina folkrace byggen. Vad är det som gjort att "magic Wall" kunnat gå obesegrad genom tävlingen och i princip utan en repa i lacken efter tävlingarna? Utöver de 79.000 personerna som besökte mässan har närmare 35.000 personer kollat Facebook bilderna från bygget.


Wall Power byggd 2,5l Volvo B230

Här följer receptet på den Folkracebil som skall hjälpa till att bärga den 5:e raka segern i NGK-Masters:

 

Motor:

  • Volvo B230 2.5L
  • Topplock: 46-38 ventiler , dubbla ventilfjädrar och SPM Ståltryckare.
  • Kamaxel med ”Månen-profil”
  • Extraktor grenrör
  • Dellorto 45:or,
  • Skellett svänghjul
  • Sinterlamell koppling

 

Framvagn :

  • Breddade länkarmar för ökad cambervinkel
  • Extra gas stötdämpare

 

Bakvagn:

  • Nedsänkt fjäderfäste
  • Kortare momentstag

 

Drivlina:

  • M45WR växellåda
  • Bakaxel utväxling 3.54
  • Svetsad differential

 

Övrigt:

  • Christenssen bur
  • ca 150kg ballast

 

NGK AutoExperten MekoPartner Mekonomen Scandic Winn