Wall byggde Folkracebil på Elmia mässan

Under påskhelgen fanns Östgöten Daniel Wall på plats på Elmia där han inför publik under fyra dagar byggde sin tävlingsbil till årets NGK-Masters. Wall har dominerat den prestigefyllda tävlingen de senaste 4 åren och utklassat allt motstånd. Mycket intresse tilldrar sig Walls fina byggen och därför var årets mässprojekt extra intressant. En helt standard Volvo 245 förvandlades av Walls team till en förmodad vinnarbil, ett otroligt arbete som följdes av tusentals närvarande publik. De fyra senaste årens vinnare kommer att köra bilen den 12:e oktober i Karlstad, men Wall har lovat att en överraskning kommer att presenteras senare...
Ämnet för vinnarbilen, en helt standard Volvo 245
Många konkurrenter var nyfikna på vad Wall döljer för hemligheter i sina folkrace byggen. Vad är det som gjort att "magic Wall" kunnat gå obesegrad genom tävlingen och i princip utan en repa i lacken efter tävlingarna? Utöver de 79.000 personerna som besökte mässan har närmare 35.000 personer kollat Facebook bilderna från bygget.
Wall Power byggd 2,5l Volvo B230
Här följer receptet på den Folkracebil som skall hjälpa till att bärga den 5:e raka segern i NGK-Masters:
Motor:
- Volvo B230 2.5L
- Topplock: 46-38 ventiler , dubbla ventilfjädrar och SPM Ståltryckare.
- Kamaxel med ”Månen-profil”
- Extraktor grenrör
- Dellorto 45:or,
- Skellett svänghjul
- Sinterlamell koppling
Framvagn :
- Breddade länkarmar för ökad cambervinkel
- Extra gas stötdämpare
Bakvagn:
- Nedsänkt fjäderfäste
- Kortare momentstag
Drivlina:
- M45WR växellåda
- Bakaxel utväxling 3.54
- Svetsad differential
Övrigt:
- Christenssen bur
- ca 150kg ballast