Folkrace, motorsport för bredden 

Folkrace körs på banor av grus eller asfalt med täckta bilar som är typbesiktigade i Sverige. Bilarna måste var byggda enligt vissa säkerhetsföreskrifter, bland annat ska de ha skyddsbåge. Maxhastighet vid tävling är 80 km/tim. Man kan börja tävla i folkrace det år man fyller 15 år i s.k. juniorklass (men man måste ha genomfört en debutanttävling om man inte har körkort). Från det år man fyller 18 år tävlar man i någon av seniorklasserna: Herr- eller damklass (i förekommande fall även veteranklass). Efter varje tävling sker försäljning av tävlingsbilarna. Under tävlingen, till max 15 min efter tävlingens avslutande får vem som helst som själv kan tävla, lämna så kallat "Anbud" på tävlingsekipagen. Alla tävlingsbilar är ute till anbud för 6 500 kronor. Efter tävlingen sker en lottdragning på lämnade anbud. Detta förrättas av domare/tävlingsledare. Personlig utrustning så som förarstol och bilbälten får dock demonteras innan försäljning sker.

Den utrustning föraren måste ha är flamsäker overall, handskar, skor med bindsula av läder, och en hjälm med en maxvikt av 1200 g som skall vara godkänd för folkrace.

Varje år genomförs cirka 600 tävlingar i Sverige. Folkrace är en bilsport som körs med äldre vanliga bilar. Därav kommer begreppet "folkracedöden" som syftar på att många bilar körs sönder i folkrace under den tid mellan då de är användbara som bruksbilar till dess de fått status som klassiska entusiastbilar. Därför har man på senare år gjort förändringar i tekniska reglementen, så att t. ex. 16 ventils-teknik är tillåten, som automatiskt medför att nyare bilar kan användas. Men turbo och 4-hjulsdrift är inte tillåtet.

Efteråt är alla bilar till salu

När segraren korats i A-?nalen, är alla bilar till salu. Det är bara att lägga ett anbud på startnumret och hoppas på tur, för ofta är det lång kö till anbudsdisken! Priset är 6 500 kronor, prutat och klart. Lackskador hör till, men säkerhetsburen kontrolleras noga liksom bärande karossdelar. Däremot kan det gömma sig en motor under huven som inte hör till just den bilmodellen...

Det började i Finland

Folkrace kom till Sverige från Finland (jokamiesluokka, "varmansklassen") i början av 1980-talet. På norska kallas det för "bilcross" till skillnad från rallycross. Folkrace kom till Sverige med en avsikt - att det skulle vara en billig sportgren för de tävlande. Vintern 1981 kördes två provtävlingar och det blev snabbt en succé och innan året var slut så hade man kört 62 tävlingar. Vid halvårsskiftet 1981 var det första reglementet skrivet. Efter drygt ett halvår så hade 3 837 löst tävlingslicens i Sverige.

Du som vill börja tävla

Läs mer på www.sbf.se

 
Roadracingföraren "Crazy Mike" in action 2009

 


Torbjörn Eriksson, SMK Karlskoga 2009

 

 

 


Johan Ingmarsson, Varbergs MK 2009

NGK AutoExperten MekoPartner Mekonomen Scandic Winn